W dzisiejszych czasach na rynku istnieje mnóstwo różnorodnych modeli rowerów, zatem wybór konkretnej propozycji jest naprawdę bogaty i można go swobodnie dostosować do warunków, w jakich roweru chce się używać. Jednakże, nie powinno się zapominać o dobraniu odpowiednich opon, które pełnią szczególną rolę.

Jaką oponę wybrać?

opona rowerowa 28 caliJednym z najpopularniejszych produktów są opony posiadające 28 cali. Wykorzystywane są zarówno w rowerach miejskich, jak i szosowych i trekkingowych. Warto zatem zdawać sobie sprawę z tego, jaką konkretnie oponę wybrać i na co zwrócić uwagę. Opona rowerowa 28 cali dzięki temu, że znajduje zastosowanie w wielu typach jednośladów, jest bardzo powszechna. Typowa dla niej średnica to przede wszystkim 622 mm, lecz w przypadku rowerów holenderskich zaleca się większą średnicę, która powinna mieć około 635 mm. Ponadto, na rynku do opon 28 dostępne są inne wymiary, chociażby takie jak: 609 czy 642 mm. Dlatego też przed wyborem należy uważnie sprawdzić dany rozmiar oraz szerokość aktualnej opony. Ważne jest również, aby szerokość opony idealnie pasowała do szerokości obręczy, gdyż zbyt wąska opona będzie z pewnością wpadać w takową obręcz, a z kolei zbyt szeroko – będzie trzymać ją zdecydowanie za słabo. Ogólnie rzecz biorąc, weryfikując rozmiar, należy wiedzieć, że do oznaczenia rozmiaru opon stosuje się kilka konkretnych skal. Najpopularniejsze z nich to przede wszystkim system calowy, czyli szerokość x średnica zewnętrzna wyrażona w calach. Oprócz tego, jest jeszcze ETRTO, czyli średnica wewnętrzna opony x szerokość w milimetrach oraz system metryczny – średnica zewnętrzna x szerokość podana w milimetrach z literowo oznaczoną średnicą wewnętrzną. Po określeniu właściwego rozmiaru opon, czas na decyzję związaną z preferowanym stylem jazdy. Można wybierać spośród opon szosowych, trekkingowych a także miejskich. Opony muszą być zbieżne również z typem posiadanego jednośladu, co jest niezwykle istotne w tym przypadku.

W zależności od nawierzchni dobiera się także konkretny typ bieżnika, np. gładki na szosę i do miasta, a z kolei z wypustkami na trudniejsze, bardziej piaszczyste czy nawet górzyste tereny. Osoby szukające kompromisu mogą nabyć bieżnik semi-slick, który charakteryzuje się nadaniem na różnego typu podłoża.

 

O Autorze: Michał Gąbka