Choć stosowanie szamb nie jest obecnie tak powszechne jak miało to miejsce jeszcze kilkanaście lat temu, to jednak jest to nadal rozwiązanie, które znajduje całkiem spore zastosowanie. Szamba na dzień dzisiejszy stosuje się przede wszystkim na terenach pozamiejskich, czyli wszędzie tam, gdzie nie ma możliwości przyłączenia do kanalizacji oraz w domkach letniskowych, gdzie szambo jest korzystniejszym rozwiązaniem, decydując się na budowę szambo warto zatem wiedzieć na co należy zwrócić uwagę. 

Wybór pomiędzy szambem betonowym a plastikowym – zalety i wady

szamba betonowe radomChcąc założyć szambo należy zdawać sobie sprawę, że do wyboru mamy obecnie dwie opcja, albo szambo betonowe albo szambo z tworzywa sztucznego. Jedno jak i drugie rozwiązanie ma swoje wady, jak i zalety. I tak szamba betonowe wyróżnia wyższa trwałość, dzięki czemu dobrze sprawdzają się jako rozwiązanie stałe (bez planowanej zmiany). Dodatkowo szamba betonowe wyróżnia duża waga, dzięki temu sprawdzają się lepiej na podmokłych terenach, gdzie plastikowe szambo po opróżnieniu mogło by zostać wypchnięte w górę. minusem tego rozwiązania jest jednocześnie także waga, która utrudnia montaż jak i przekłada się na wyższy koszt budowy. Szamba z tworzyw sztucznych natomiast dzięki lekkiej konstrukcji są łatwiejsze w montażu przy tym jednak są mniej trwałe przez co zwykle stosuje się je jako rozwiązanie przejściowe, gdzie później jest planowane wykonanie przyłączenia do sieci. Niemniej jakie rozwiązanie by nas nie interesowało, z znalezieniem wykonawcy i sprzedawcy nie powinno być większego problemu. W przeglądarkę wystarczy wpisać np. szamba betonowe radom, czy szamba plastikowe kraków by wyświetliła nam się lista firm oferująca w naszej okolicy interesujący nas produkt. Nim jednak wybierzemy sprzedawce warto sprawdzić jakie ma on opinie.

Zarówno szamba betonowe jak i plastikowe maja swoje wady jak i zalety. Dlatego wybór konkretnego rozwiązania powinien być dostosowany do potrzeb domowników i wymagać gruntu na jakim posadowane ma być szambo.

 

O Autorze: Zbigniew Kowal